Komt deze titel u bekend voor? Kan kloppen! Dit is de kop van mijn allereerste blog voor Cobouw. De strekking: Zet – net als ondernemers in andere branches – populaire vloggers in als uithangbord voor je bedrijf, product of branche. Het bleef stil. Tot Enzo dit weekend opdook op de bouwplaats van de Beatrixsluis in Nieuwegein…
Enzo kwam – naar verluidt op uitnodiging van Rijkswaterstaat – een kijkje nemen bij de 80-jarige sluis en de werkzaamheden die er op dit moment plaatsvinden. Super leuk, als je het mij vraagt!
Oké, dit komt natuurlijk niet door mijn blog, dat weet ik ook wel. Maar het leek me wel een mooi moment om mijn blog nog een keer onder de aandacht te brengen. Het artikel is al wat ouder, Enzo heeft inmiddels een (‘handje contantje afgerekend’) nieuw huis en hij is nóg populairder geworden (1,4 miljoen abonnees op YouTube), maar verder heeft dit artikeltje de tand des tijds aardig doorstaan. Komt ‘ie:
Dit is Enzo, u gaat een woning voor hem regelen
Enzo Knol en zijn vriendin willen verhuizen. De verhuisdozen staan al klaar in de gang. Probleem: Hij heeft nog geen nieuw huis gevonden. U, beste bouwer/ontwikkelaar, gaat hem daarbij helpen.
Waarom?
Enzo Knol is geen gewone twintiger. Hij is een internetfenomeen, een vlogger. Tweemaal daags vertelt hij zijn volgers op Youtube dat hij voetbal gaat kijken, er een beest in zijn koptelefoon zit en… dat hij wil verhuizen.
Wie kijkt daar naar?
Enzo’s Youtube-kanaal heeft ruim 270.000 abonnees. Bovendien is hij actief op Twitter (57.200 volgers), Instagram (72.800 volgers) en Facebook (2.700 vind-ik-leuks). Zijn fans zijn hoofdzakelijk tussen de acht en twintig jaar.
Wat moet ik daar mee?
Enzo bereikt met zijn filmpjes meer social media-gebruikers dan de tien grootste bouwbedrijven van Nederland samen. Maak daar gebruik van! Zou het niet mooi zijn als er een bouwer of ontwikkelaar opstaat die zegt: Enzo, kom eens met je camera bij een van mijn koop- of huurwoningen kijken (en misschien geven we je als beloning wel een beetje korting)?
Mjah, en dan?
Dan wordt Enzo het online uithangbord voor de (nieuwbouw)woningen voor uw bedrijf. Goed, de meeste van zijn volgers zijn te jong om een huis te kopen of huren, maar je kunt het ik-wil-later-een-huis-kopen-zaadje kun je niet vroeg genoeg planten. Als u het goed regelt staat hij straks in een van uw panden lijp enthousiast selfies te maken in ‘zijn’ toekomstige toilet. Hij heeft een huis, u exposure op het wereld wijde web. Ik kan me zelfs voorstellen dat de Neprom hem helpt een woning uit te zoeken. Mits Enzo in de camera enthousiaste dingen roept over de voordelen van nieuwbouwwoningen natuurlijk (“De energie- en onderhoudslasten zijn zóóó veel lager dan bij bestaande woningen”).
Waar vind ik Enzo?
Op Twitter: @Enzoknol. Hij woont in Assen (update: Zeist!).
Briljant idee, maar Enzo is na de publicatie van deze blog natuurlijk snel weggekaapt door een concurrent
Geen paniek. Er zijn meer Enzo’s. Zijn broertje Milan (190.000 Youtube-abonnees, 104.500 Twitter-volgers en 40.900 Instagram-volgers) bijvoorbeeld. En je hebt Kelvin, Renate, Dylan, Bardo, Dionne…
P.S. Voor u nou enthousiast aan de slag gaat met ‘Influencer marketing’… Lees eerst dit even.
- Dit artikel verscheen eerder op de website van Cobouw