In mijn thuisstad kun je fietsen over een ‘wereldprimeur’! Deze week is de PlasticRoad in gebruik genomen. Een fietspad van dertig meter, gemaakt van gerecycled plastic. Daar moet je bij zijn! Dus fietste ik vanochtend – in de regen! – even tien keer over het Tiny Cycle Lane-tje.

Het was me wat de afgelopen maanden. Sinds KWS Infra, Wavin en Total in 2016 meldden dat ze samen een plastic weg gingen maken, kom ik de ‘Plastic Road’ overal tegen. Het idee zoemde al wat langer rond, maar toen er plaatjes online verschenen leek de plastic droomweg ineens steeds serieuzere vormen aan te nemen. De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle hapten als eerst, dus ligt het allereerste stukje weg van plastic ter wereld – die 33,796 kilometer in India tellen blijkbaar niet mee – nu in Zwolle. Hoera!

Hoe wordt die plastic weg gebouwd?

Van gerecycled plastic afval worden lichtgewicht elementen gemaakt. Deze elementen hebben een holle constructie die gebruikt kan worden als waterberging en als ruimte voor de doorvoer van kabels en leidingen. De prefab elementen zijn makkelijk te transporteren, aan te leggen en te onderhouden. Omdat ze licht van gewicht zijn kunnen de elementen eenvoudig op een zandondergrond geplaatst worden. Het doel is een weg te creëren met een kleinere ecologische voetafdruk dan een traditionele weg. Op het moment dat de elementen het einde van hun levensduur bereiken, kunnen ze gerecycled worden, beloven de bedenkers. Meer informatie over de techniek achter en onder weg kun je vinden op de officiële website van het ‘PlasticRoad concept’. Of lees dit artikel van Cobouw.

Voor welk probleem is deze weg een oplossing?

Ons plastic probleem! Boyan Slat veegt de oceanen schoon, KWS en vrienden maken een weg of fietspad van de opbrengst. Althans, dat lijkt me mooi! Je kunt best wat plastic kwijt in zo’n weg trouwens. De 30 meter plastic fietspad in Zwolle bevat evenveel gerecycled plastic als 218.000 plastic bekertjes of 500.000 plastic flesdoppen. Wereldwijd wordt jaarlijks 350 miljard kilo plastic gebruikt. Het overgrote deel van het plastic afval wordt nog steeds gestort of verbrand. In Europa bevatten alle kunststoftoepassingen samen maar 7% gerecycled plastic, zeggen de makers van de plastic weg. De PlasticRoad geeft plastic afval een hoogwaardig, tweede leven door het te recyclen en toe te passen in een weg. En dat is mooi meegenomen, want ’traditioneel’ wegenbouwen is geen hele duurzame exercitie.

Hoe fietst dat stukje fietspad?

Prima! Een beetje zoals een gewoon fietspad eigenlijk. Ik had gedacht dat ‘ie zou aanvoelen als een slecht gemaakt fietspad van beton – ‘kadoenk, kadoenk’ – maar daarvan is geen sprake. Al voelt het wel alsof je over strak tegen elkaar liggende pontons aan het fietsen bent. Zal wel door de holheid komen. Overal aanleggen dus? Nou, eerst deze pilot maar eens afwachten. Hopen dat de modulaire delen op hun plek blijven. En dat er niet per ongeluk een keer een véél te zwaar voertuig door het wegdek zak Vooralsnog: Dikke prima!

Tweede pilot in Giethoorn

In november wordt een tweede pilot in Giethoorn aangelegd. Op een locatie waar andere eigenschappen van de plastic weg kunnen worden getest. De pilots met de provincie en gemeente duren in principe vijf jaar. In de tussentijd zoeken de bedrijven nieuwe locaties voor volgende pilots om andere toepassingen van de innovatie te kunnen testen. “Daarbij wordt nu gedacht aan parkeervakken, perrons en trottoirs.” Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.