Dit is een plan voor een kabelbaan in Zwolle. Van het station, via het centrum naar Aa-landen. En terug. Waarom? Waarom niet! Openbaar vervoer, maar dan leuk en fotogeniek.
Een kabelbaan is een vervoermiddel waarbij één of meer cabines of andere apparaten door middel van een kabel over een traject worden getrokken. Je vindt ze voornamelijk in de bergen, in steden als Londen en (binnenkort) Göteborg, maar ook in Nederland hebben we er een paar. In Valkenburg en attractiepark Slagharen bijvoorbeeld. De meest recente Nederlandse kabelbaan werd in 2012 gebouwd voor de Floriade 2012 in Venlo. Na de tuinbouwtentoonstelling verhuisde het vervoersmiddel naar het Oostenrijkse skigebied Silvretta Montafon.
Halte 1: Station Zwolle
Station Zwolle is het belangrijkste spoorwegknooppunt van Noordoost-Nederland met lijnen in 8 richtingen. Samen met het bus knooppunt met 24 haltes is het station het centrum van het regionale openbaar vervoernetwerk. Maar tel je wel mee als je geen kabelbaan hebt?
Halte 2: Centrum Zwolle
Het centrum van Zwolle is prachtig. De meeste highlights – op het ei op Museum de Fundatie na – zijn echter meer dan een eeuw uit. De omschrijving in de Lonely Planet klinkt zoals iedere andere oude stad in Nederland. Coffeeshop hier, stadsmuur daar en wat winkeltjes en ‘cobbled lanes’ om het af te maken. Weet je wat daar verandering in zou brengen? Juist, een hagelnieuwe kabelbaan. Je lost er meteen een bereikbaarheidsprobleem mee op. Het centrum van Zwolle is nu een flink stuk wandelen vanaf het station…
Diezerstraat
Door de winkelstraat? Ja. Kunnen we dat ding mooi op twee ‘verdiepingen’ gebruiken. Beneden shoppen, boven naar die mooie geveltjes kijken. Waar de halte precies moet komen, daar moeten we het nog maar eens over hebben. Bij IJssalon Salute? Prima. Maar misschien kunnen we ook nog een halte verkopen aan de hoogste bieder.
Dieze-Oost
Ja, Dieze-Oost! Hier vind je toekomstige toeristische trekpleisters als de miljoenste naoorlogse woning. Maar de kabelbaan is er ook voor de bewoners. De blikvanger van de wijk, Arcadia, is misschien wel het grootste woonzorgcomplex van de stad. Hoe mooi zou het zijn als de bewoners met een kabelbaan naar het centrum kunnen?
Halte: Winkelcentrum Aa-landen
Welkom in Aa-landen, start- en eindpunt van de route. De wijk met de gemiddeld oudste bewoners van Zwolle kan wel een extra ov-verbinding gebruiken. Bovendien is het dé toeristische bestemming van de toekomst. Vergaap je aan de gewoonheid van Aa-landen, de jaren ’70 architectuur, het groen in het Aa-park en knuffel een schaap in de wijkboerderij. Bye Giethoorn. Overwogen wordt om de verbinding ‘kabelbAAn Zwolle’ te dopen. Dit sluiten beter aan bij de communicatie van Winkelcentrum Aa-landen, waar je altijd ‘AAltijd’ gratis kunt parkeren, ‘AAnderen’ ontmoet en kaas haalt bij de ‘kAAslanden’.
Kabelbaan Zwolle in kaart
Hier een kaart van de beoogde route van Kabelbaan Zwolle. Of deze haalbaar is moet blijken uit het haalbaarheidsonderzoek, waar nog budget voor gezocht wordt. Wil je bijdragen aan het succes van deze nieuwe OV-parel? Neem even contact met me op.
De honderdste nooit gebouwde kabelbaan van Nederland
De kabelbaan is een moderne luchtfiets. In bijna iedere zichzelf serieus nemende plaats hangt de toekomst aan een stalen draadje. Van Amsterdam tot Dronten en van Rotterdam tot de Wadden. Onderzoeker Tim de Boer maakte een lijst met 100 nooit gebouwde kabelbanen in Nederland. Kabelbaan Zwolle is ook op de lijst te vinden. Dit ‘plan’ staat tussen proefballonnen van ingenieursbureaus, politieke partijen, enthousiaste inwoners en betrokken ondernemers. Is ook deze kabelbaan gedoemd te mislukken? De tijd zal het leren.